Morfondírozások: Miért nem szeretem a rajzfilmeket?
Sokat tűnődtem azon, hogy mi a bajom a modern mesékkel,
különösen a rajzfilmsorozatokkal, mint például Tűzoltó Sam, akiért Jakab nagyon
odavolt, és egy egész évig tűzoltó-lázban égett. Vagy Bogyó és Babóca, ami
ugyan bájos, egyszerű, rövid, tanulságos történetek, a gyerek hétköznapi
világáról szóltak – mégis.
Egyrészt ugye egyértelmű, hogy a képernyőn való lógás
függést okoz. A három-négy éves gyereknek meg sok mindenre van szüksége, de
hosszú perceket-órákat tölteni képernyő előtt, és attól függésbe kerülni, na arra
pont nem. A szülőknek sincs szükségük egy elvonási tünetektől ordító gyerekre.
Amikor szép lassan életbe lépett a szabály, hogy nincs bármikor füttyre Tűzoltó
Sam, akkor a hisztik is limitálódtak.
De ez még mindig csak a felszín.
Mik a saját érzéseim és tapasztalataim?
A modern meséből
sorozat kell (vagy legalábbis sorozatot csinálnak), mert nem elég egy, nem elég
ugyanaz, mindig új kell – ez a felnőtt világ gondolkodása és tükörképe: a gyors
világ, fast-fairy tale. Ezzel szemben egy gyerek, ha egy mese megérinti, akkor
újra és újra meg akarja azt hallgatni. Én hat éves korom körül fél éven át
minden áldott este a Piroska és a farkast akartam hallgatni. Ezt nem kell
megfogalmazni, a gyereknek pláne nem, de ez a lassú, emésztő mesehallgatás
többet ér minden prédikációnál, hogy hogy kell viselkedni, és hogy a világ
milyen.
Ez a másik: milyen világot ábrázolnak ezek a rajzfilmek?
Amilyennek látjuk a világot A FELSZÍNEN. Jó fiú, rossz fiú, kis kópé, megmentő
hős, aggódó anyuka, a szokásos archetípusok, de mindez elég felszínes formában.
A gyerek nem azt tanulja meg, hogy ne rosszalkodjon, hanem egyenesen mintákat
mutatnak neki a rosszalkodásra és olyan egyéb felnőtt fogalmakra, amikre
abszolút nincs még szüksége. Tűzoltó Samben a rosszcsont kisfiú Norman, aki
szeleburdi, követi vakon a saját buta ötleteit, és persze mindig pórul jár. A
fiam azonban nem feltétlenül a didaxist látja ebből, hogy aki nem fogad szót,
az megjárja, hanem azt, hogy jé, így is lehet huncutkodni, milyen vicces. És
mivel vizuálisan látja, pergő képekben, igénytelen grafikával (oké, oké, nekem
a mérce a Kecskeméti Filmstúdió grafikusai) – az ragad meg benne. Hallom, hogy elalvás előtt a tűzoltó mondatait visszhangozza – ez a legintenzívebb élmény az egész napjából, ezt kell legjobban feldolgoznia! Nem ezt gondolom a legideálisabbnak.
A világ ráadásul nem olyan, mint amilyennek látjuk! Sokkal komplexebb, szimbolikusabb. A gyermek nem úgy tanulja meg a szimbolikus vagy metaforikus gondolkodást, hogy megemésztve adjuk neki oda a gondolatokat. Ő a maga szintjén pontosan tudja, mit jelent a tojás, hogy a nyulacska vissza akarja szerezni a harangocskáját, vagy hogy valaki a legerősebbet keresi a világon. És később megérti majd a farkast, a táltost, a sárkányt és az üveghegyet is. És amikor szembejön az életben egy ilyen, tudja, mit kell csinálnia, ösztönösen. Nem azt kell megmutatni neki lebutítva, hogy milyen farkastörvényekkel működik a világ! A világ ugyanis nem ilyen, ez csak a látszat. A világ gyönyörű, a világ igazságos, a világ abszurd, mi pedig teli vagyunk belső erőforrásokkal. Mi vagyunk a sárkány és a királyfi is. Tűzoltó Samnél nem ilyen bőséges a választék.
Harmadszor: pont a Tűzoltó Samnak se füle, se farka. Leültem
vele megnézni egy epizódot, vártam, hogy mikor lesz vége. Hát nem lett. Folyt
egyik jelenet a másikba, és mintha összekeveredett volna lineárisan: a
testvérpár egyik pillanatban még a kigyulladt erdőben bolyongott, s aggódtak
értük, snitt, a következő jelenetben épp Normannel rosszalkodtak. Hogy
mentették meg őket? Rejtély. Hogy tanulja meg így, hogy a történeteknek eleje,
közepe, vége van? Hogy mindig van valami bonyodalom, de azok mindig meg is oldódnak,
kivétel nélkül?
A negyedik, hogy én sem élvezem. Olyat nézzek a gyermekkel,
ami nekem nem mond semmit? Olyan verset olvassak, ami bugyuta? Csak azért, mert
gyermek, nem kell hülyének nézni. A szépség akkor is szépség kell legyen, ha
gyermekek számára készül. Az igény és a minőség és a tisztelet ugyanaz kell
legyen.
Külön haragszom erre a sorozatra
még egy emlék miatt. Négy napot voltam távol Jakabtól, először ilyen hosszan.
Mikor pedig megérkeztem, nagy örömmel fogtam volna az ölembe, Jakab pedig sírva
fakadt, hogy nem nézheti végig a rajzfilmet. A másfél órás youtube-válogatást.
(Lehet, hogy van normálisabb, történetileg rendesen vágott verzió, de nem
óhajtottam megkeresni). A gyerek négy nap után lát, és sír, hogy a rajzfilmet
akarja. Mint hat pofon, úgy esett ez nekem.
A rajzfilm nem való a gyerek elfoglalására, lenyugtatására,
baby-szittelésére.
Kivételt képez nálunk egy vagy két Magyar Népmese és egy
darab Mátyás király, hetente kb egyszer, és együtt. És ugyanaz a kettő-három.
Ezt én is szeretem, nekem, a felnőttnek is élmény, és népmeséből táplálkozik,
és általában kiemelkedően szép grafikájú animációk. Márpedig az esztétikai
nevelés is itt kezdődik.
Hogy miben másabb a népmese? Most csak dióhéjban: Szimbólumokkal
dolgozik. Ott is vannak archetípusok, persze, de nem feltétlenül nevesítettek.
Nem kell emlegetni őket ahhoz, hogy dolgozzanak belül. És ebben a kicsi korban még
abszolút nincs szükség se tricksterekre, se hosszú tündérmesékre, se tűzből
kimentő hősökre. Se giccsre. A világ még éppen áll össze. Az előző posztban felsorolt
láncmesék százféle variációin látom, hogy ez segít a világot helyretenni. Saját
képzelet megmozgatásával, vagyis a mesét hallgatva. Ugyanazt a mesét újra meg
újra. Slow life. Slow tale. Lassan növekszik a gyermek belső világa. Semmi
szükség a felgyorsítására.
Hát így. Ha csak lehet, olvasunk. Abból sem kell havonta tíz
új könyv a könyvtárból. Szép apránként haladunk. Kb havonta egy új mese, és
sok-sok ismétlés. Sok-sok népmese. És olyan történetek, amelyek azt az
értékrendet adják át, amelyet én szeretnék, nem azt, amit másvalaki, és esetleg
más kultúrában gyökerezik.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése